Waternet zorgt op vrijwel dagelijkse basis dat de Amsterdamse grachten worden vrijgemaakt van afval en dat ze worden geïnspecteerd, uitgebaggerd en schoongemaakt. Waternet streeft naar een emissieloze vloot. Als onderdeel van een raamcontract heeft Iv het projectmanagement verzorgd voor de modernisering en nieuwbouw van negen vaartuigen van Waternet. Daarnaast heeft Iv voor het elektrificeren van de vloot een adviserende rol gehad in de definitiefase, de ontwerpfase, de voorbereidingsfase en de realisatiefase. In die laatste fase – het (om)bouwen van de vloot van Waternet – is Iv specifiek gevraagd voor directievoering en begeleiding van de uitvoering, inclusief het testen.
Het elektrificeren van de vloot gaat niet alleen om het vervangen van een dieselmotor door een elektromotor; het betreft een complete herziening van de voortstuwingsinstallatie met geavanceerde programmering. Alles op het vaartuig moet met elkaar ‘praten’: van software en diverse soorten (nood)batterijen tot omvormers, stuursystemen, walstroomvoorziening en zelfs de marifoon. De programmering moet dusdanig zijn om storingen te voorkomen en een robuust systeem te garanderen. De integratie van al deze benodigde onderdelen op een bestaand vaartuig vormt een uitdaging, vooral gezien de beperkte ruimte voor een hybride installatie en de benodigde accupakketten.
Inmiddels vaart het gros van de Waternet-vloot hybride of volledig elektrisch door de Amsterdamse grachten. Niet alleen zodat de grachten schoon en veilig blijven, maar ook om het werk op een zo duurzaam mogelijke wijze uit te voeren. Door de elektrificatie van de vloot wordt de lucht- en waterkwaliteit verbeterd, wat in lijn staat met het streven naar een schonere en duurzamere leefomgeving.
Paul, directeur Water, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via
088 943 3900 of stuur een bericht.