Pionieren met het eerste energie-eiland ter wereld: het Prinses Elisabeth Eiland

Elisabeth energy island

De Belgische netbeheerder Elia werkt aan het allereerste kunstmatige energie-eiland ter wereld: het Prinses Elisabeth Eiland, zo’n 40 kilometer voor de kust van Oostende in de Noordzee. Iv vormt samen met HSM en Smulders de joint venture die verantwoordelijk is voor de engineering van de HVAC-modules, de 3D-integratie van het eiland, de constructie en de installatie. Maar wat komt er nou precies kijken bij het ontwerpen van zo’n unieke offshore energiehub? En hoe verschilt dit van het ontwerpen van een traditioneel offshore substation?

Technisch ontwerp en wetgeving
Het ontwerp moet voldoen aan zowel de Belgische (onshore-)wetgeving als Europese offshore standaarden, wat zorgt voor extra complexiteit in de engineeringsfase.

Iv verzorgt de volledige 3D-modelintegratie van het energie-eiland, waaronder de faciliteitenmodules. Deze modules lijken qua ontwerp op offshore substations op een jacket, maar brengen aanvullende technische uitdagingen met zich mee om te voldoen aan de specifieke eisen van een energie-eiland. Ook transport en installatie verlopen anders dan bij een traditioneel offshore substation, maar ook hier heeft Iv ervaring mee.

Het energie-eiland beslaat 24 hectare, gelijk aan 12 voetbalvelden, en wordt ingericht met diverse modules die de opgewekte elektriciteit omzetten, een faciliteitenmodule waar onder andere crewleden kunnen overnachten en een garage voor voertuigen en laadstations, omdat er op het eiland kan worden rondgereden.

Samenwerking en complexe planning
Hoewel het technische ontwerp op zichzelf dus niet sterk afwijkt van traditionele offshore substations die Iv ontwerpt, zijn de manier van werken en de betrokken partners wel een wereld van verschil, vertelt Frank. “We werken samen met een eiland-contractor en hebben veel contact met de civiele aannemer die de betonnen fundaties bouwt. Dit zijn andere partijen dan we gewend zijn in de offshorewereld. Bovendien moet het eiland eerder klaar zijn dan de modules, wat vraagt om een andere planning.”

Dat laatste aspect, de planning, vraagt ook om veel flexibiliteit en een andere manier van werken. Door de vele interfaces met andere partners is er veel onderling overleg en afstemming nodig. Frank: “We delen al in een vroeg stadium van het ontwerp gedetailleerde informatie met andere partijen, en andersom ook. Iedereen moet voortdurend op de hoogte blijven van elkaars werkzaamheden. Dit gebeurt meer dan we gewend zijn, wat het project extra dynamisch maakt.”

Naar een operationeel energie-eiland in 2031
De bouw van de HVAC-modules en de civiele constructie is in 2025 officieel van start gegaan. Op 19 juni werd hiervoor een belangrijke mijlpaal bereikt: de eerste staalplaat is gesneden tijdens de ‘first steel cut’-ceremonie bij HSM Offshore Energy. Tegelijkertijd zijn eerder dit jaar ook de eerste betonnen caissons afgezonken in de Noordzee, waarmee de basis van het eiland concreet vorm krijgt. Elia streeft ernaar om het Prinses Elisabeth Eiland in 2031 operationeel te hebben.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?

Fedor, directeur Offshore & Energie en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3300 of stuur een bericht.

Stuur Fedor een bericht
Fedor van Veen