Dijkversterking Havendijk Den Helder

Kade Het Nieuwe Werk: Dijkversterking Havendijk Den Helder

Het project

De Havendijk in Den Helder wordt versterkt. Het gaat om een relatief kort dijktraject, maar de opgave is uitdagend. Waar een dergelijk project – van verkenning tot en met realisatie – al snel acht jaar in beslag neemt, is hier in de verkenning en planuitwerking gekozen voor halve doorlooptijd. De Havendijk in Den Helder voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen en is daarom opgenomen in het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Vooral het middendeel van het traject heeft urgentie op het gebied van waterveiligheid. De urgentie wordt veroorzaakt doordat de dijk niet meer voldoet aan de buitenwaartse stabiliteit en de damwand op dit deel verkeert ook in slechtere staat.

Een traditionele aanpak zou acht jaar duren, maar dat was geen optie gezien de urgentie en dynamiek van het gebied. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier koos daarom voor een versneld traject van vijf jaar, met een verkenningsfase van slechts één jaar. Een uitdaging die werd gegund aan de combinatie Iv & TAUW. Samen met (HHNK) is een projectteam samengesteld waarin de drie partijen allemaal hun eigen expertise inbrengen.

De uitdaging

De opgave was technisch en organisatorisch complex. Het projectgebied is slechts 655 meter lang, maar bevatte een grote variatie aan dijktypes en belangen. Vooral het middengedeelte met een zwaar aangetaste damwand en de wens van Port of Den Helder om het haventerrein uit te breiden, vergde een slimme, integrale benadering. Het meenemen van deze meekoppelkans is de grootste uitdaging van dit project. Het zorgt voor groot draagvlak in de drukke haven en bij de medeoverheden, maar vereist wel handtekeningen, toezeggingen en aanvullende financiering. In de beschikbare doorlooptijd van slechts één jaar voor deze verkenningsfase is naast deze meekoppelkans ook een terugvaloptie uitgewerkt mocht het alsnog niet haalbaar blijken te zijn.

Duurzaamheid is integraal onderdeel van het werk gemaakt, waarbij hoge ambities zijn meegegeven. Het doel is om 90% van de vrijkomende materialen te hergebruiken en de werkzaamheden emissieloos uit te voeren.

De impact

Door te werken in een hecht projectteam met korte lijnen, gedeelde verantwoordelijkheden en een gedeelde ambitie, slaagden het hoogheemraadschap en de combinatie Iv & TAUW erin om in één jaar de verkenningsfase af te ronden. Oplossingen zoals de aanleg van een robuuste combiwand en het opschuiven van de kade, maakten de dijk niet alleen veiliger, maar creëerden ook 5.000 m² extra haventerrein. Door hergebruik van materialen, inzet van emissieloos materieel en een slimme fasering werd duurzaamheid geïntegreerd in alle fasen van het project. Project Havendijk laat zien dat versnellen mogelijk is, mét behoud van kwaliteit én meerwaarde voor de omgeving.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?

Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.

Stuur Wouter een bericht
Wouter van der Wiel is directeur Infra bij Iv