Hoe kom je van een reuzenradconcept naar een maakbaar ontwerp? Het Beijing Great Wheel werd oorspronkelijk ontworpen ter ere van de Olympische Spelen van 2008 in Peking, China. Met zijn enorme diameter en moderne ontwerp had het een van de grootste reuzenraden ter wereld moeten worden. Iv heeft voor de projectontwikkelaar een grondige haalbaarheidsstudie uitgevoerd en het conceptuele ontwerp gemaakt. De ervaring die Iv bij het ontwerp van de London Eye heeft opgedaan is ook hier toegepast.
De locatie waar de Beijing Great Wheel zou worden gerealiseerd, kenmerkt zich door aardbevingen en tyfoons. Om de veiligheid te waarborgen moest het ontwerp hiertegen bestand zijn. Samen met The Great Wheel Corporation en FAG ontwikkelde Iv een innovatief lager in de as van het wiel. Het lager kan zowel grote belastingen aan, is goed onderhoudbaar en bovenal betrouwbaar. Iv werkte samen met gerenommeerde specialisten aan de belastingsgevallen voor aardbevingen en tyfoons en de montagemethodologie. Door de enorme diameter en hoeksnelheid van het wiel moest de snelheid van de capsule beperkt worden tot 0,25 m/s om de veiligheid te waarborgen. Om dit te realiseren voerde Iv een logistieke studie uit, inclusief praktijktesten met grote groepen personen en in samenwerking met de aandrijvingsspecialisten en (Technische Überwachungsvereine) oplossingen voor een veilige instap en uitstap. Dit omvatte onder andere een meebewegend in- en uitstapplatform en een veilig capsuleontwerp.
Het ontwerp was bedoeld om een van de grootste reuzenraden ter wereld te worden, met een hoogte van ongeveer 208 meter. Het reuzenrad zou voorzien zijn van 48 capsules met elk een capaciteit van maximaal 40 personen en een draaisnelheid van 3 omwentelingen per uur. De constructie maakte gebruik van de nieuwste techniek en is ontworpen om bestand te zijn tegen sterke wind, aardbevingen en vermoeiing vanuit een intensief gebruik.
Jaco, directeur Consult, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3100 of stuur een bericht.