BCTN, onderdeel van de Inland Terminals group, wenste een uitbreiding van hun containerterminals in Alblasserdam en Roermond. De nieuwe containerkranen moeten de containers nauwkeuriger kunnen positioneren, waardoor een hogere productiesnelheid wordt gerealiseerd. Iv heeft in opdracht van Lagendijk, specialist in maritieme installaties en scheepskranen, het gehele engineeringsproces verzorgd, van conceptontwerp tot fabricagetekeningen.
Het project vereiste een ontwerp binnen het beperkte vrije ruimteprofiel, waarbij Iv kon aantonen dat het aan de eisen voldoet. Na grondige analyses en berekeningen om de stijfheid van de kraanstructuur en de inschering van de hijsdraden te optimaliseren, werd gekozen voor een kostenbesparend hijsdradensysteem. De constructiewijze van Lagendijk, met gezette platen voor de kokerliggers, zorgt voor een optimaal ontwerp in het kader van verhoogde stijfheid en verlaagde windbelasting. Deze constructiewijze vroeg wel om specifieke engineeringberekeningen en onderzoek.
De kraan bevindt zich nu in de afrondende testfase en de eerste resultaten zijn positief, wat aantoont dat het ontwerp goed functioneert.
Het ontwerp van Iv verhoogt de stijfheid van de inschering van de hijsdraden, waardoor de nauwkeurigheid van de containerpositionering toeneemt. De nieuwe kraan versnelt het laden en lossen van schepen, wat aanzienlijke tijdwinst oplevert. Momenteel is een tweede kraan voor de containerterminal in Roermond in productie bij Lagendijk. De kraan in Roermond is grotendeels gelijk aan het ontwerp van de kraan in Alblasserdam, waarbij het grootste verschil de kleinere reikwijdte boven het water is.
Jaco, directeur Consult, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3100 of stuur een bericht.