In de haven van Amsterdam is al jaren een tekort aan wachtplaatsen voor binnenvaartschepen en zeeschepen. Om dit op te lossen, heeft Havenbedrijf Amsterdam Iv ingeschakeld voor het ontwerp en bestek van nieuwe wachtplaatsen. De opdracht omvatte drie locaties: twee langs het Noordzeekanaal bij de Haparandadam en een uitbreiding in de Nieuwe Houthaven. De locaties aan het Noordzeekanaal kregen extra wachtplaatsen voor zeeschepen, inclusief een schipperstrap en loopbrug. De locatie in de Nieuwe Houthaven bestaat uit buispalen met bolders voor duwbakken.
Iv heeft het VO, het DO en het RAW bestek opgesteld voor de constructies en de vergunning aanvraag gedaan.
Een van de grootste uitdagingen bij dit project was het op diepte brengen van de locatie in de Nieuwe Houthaven, waarbij de bodem moest worden gebaggerd om de vereiste diepte te bereiken. Iv gebruikte een 3D-scan van de bodem om een nauwkeurig baggerplan op te stellen. Daarnaast was het essentieel om de veiligheid van het werkterrein te waarborgen, vooral omdat een van de locaties verdacht was voor de aanwezigheid van een bom uit de Tweede Wereldoorlog. Iv coördineerde daarom een uitgebreid onderzoek naar niet-gesprongen explosieven om ervoor te zorgen dat de buispalen veilig konden worden aangebracht.
De uitbreiding van de wachtplaatsen in de Houthaven verbetert de toegankelijkheid en efficiëntie van de haven van Amsterdam. De nieuwe wachtplaatsen, inclusief voorzieningen zoals schipperstrappen en loopbruggen, vergroten de capaciteit en functionaliteit van de haven. Dankzij het gedetailleerde ontwerp en de zorgvuldige voorbereiding door Iv zijn de nieuwe wachtplaatsen niet alleen volledig operationeel, maar ook veilig en toekomstbestendig, wat bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van de haven van Amsterdam.