Kademuren Amaliahaven Rotterdam

Amaliahaven Rotterdam

Het project

Havenbedrijf Rotterdam werkt samen met klanten Rotterdam World Gateway en APM Terminals aan de uitbreiding van kademuren voor containerterminals. Deze uitbreiding omvat de bouw van een bijna 3 kilometer lange diepzeekademuur en een bijbehorende achterkraanbaan.

De uitdaging

MariTeam, een joint-venture waar Iv deel van uitmaakt, heeft de taak gekregen om het ontwerp van de diepzeekade uit te voeren: van voorontwerp tot technisch advies tijdens de uitvoering. Tijdens het ontwerptraject voerde MariTeam een grote paalproef uit waarbij verschillende soorten funderingspalen werden getest tot het punt van bezwijken. Het hoofddoel was om het ontwerp van de diepzeekade en de achterkraanbaan te optimaliseren. MariTeam was verantwoordelijk voor de engineering van de proefopstelling die een belasting van 2500 ton kon genereren en volgde de proefuitvoering en resultaatinterpretatie nauwgezet.

De impact

De Rotterdamse haven, als grootste zeehaven van Europa, speelt een cruciale rol in de maritieme sector. Door de samenwerking tussen Havenbedrijf Rotterdam en MariTeam wordt de infrastructuur van de haven gemoderniseerd en uitgebreid, wat de capaciteit en efficiƫntie van containerterminals verhoogt. Met de expertise van Iv en andere partners binnen MariTeam wordt een hoog technisch niveau en innovatieve benadering gegarandeerd. Deze samenwerking versterkt de positie van de Rotterdamse haven als een toonaangevende hub voor wereldwijde scheepvaart en draagt bij aan de economische groei en werkgelegenheid in de regio.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?

Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.

Stuur Wouter een bericht
Wouter van der Wiel