APMT, onderdeel van de A.P. Møller – Mærsk Group had maar liefst 38 kranen besteld voor de nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte, waaronder acht semi-automatische SQC’s (super quay cranes). Deze zijn ontworpen om grotere containerschepen, voornamelijk van Maersk Line, te laden en lossen.
Het ontwerp en de engineering zijn volledig door Kalmar en Iv uitgevoerd. De SQC-kraan is een op rails gemonteerde ship-to-shore-kraan, bestemd voor het laden en lossen van containerschepen. De lengte van de kraan is circa 130 meter en de hoogte is vergelijkbaar met de Erasmusbrug. De kraan is van het type Box Girder en is uitgerust met twee katten; een hoofdkat voor transport van containers vanaf het schip naar het containeropstelplatform en vice versa, en een tweede kat voor transport van het containeropstelplatform naar de AGV’s (Automated Guided Vehicles). De kranen kunnen super post-Panamax schepen bedienen en 2×40 voet of 2×20 voet– containers in één lift (twin-lift en tandem-lift) transporteren.
Ondanks het feit dat zo’n kraan er van een afstand hetzelfde uitziet als reeds bestaande kadekranen, is het geen kopie die hier en daar wat groter en breder wordt gemaakt. De technische uitdagingen in het project waren legio en vele zaken die bij de ‘normale’ containerkranen vanzelfsprekend zijn, moesten hier nader beschouwd worden, zoals het ontwerp van het verplaatsingssysteem en de knooppunten in de kraanconstructie.
De implementatie van vrijwel volledig geautomatiseerde APM-terminals, waaronder de semi-automatische SQC’s (super quay cranes), zorgt ervoor dat er efficiënter en sneller gewerkt kan worden. Zo verdient de klant de investering in een groot zeeschip uiteindelijk sneller terug.
Jaco, directeur Consult, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3100 of stuur een bericht.