Het sluizencomplex Halfweg speelt een cruciale rol voor de waterhuishouding in de Haarlemmermeerpolder. Om ervoor te zorgen dat het achtergelegen gemaal beter kan functioneren, moest de doorstroomcapaciteit van het sluizencomplex worden vergroot. Bij hevige neerslag komt het water vaak vast te zitten doordat het sluizencomplex de wateraanvoer naar het boezemgemaal niet goed doorlaat. Dit zorgt voor een te laag waterpeil in Zijkanaal F, met als gevolg overlast en een minder goed functionerend gemaal. In sommige gevallen moet het boezemgemaal zelfs stoppen.
Het Hoogheemraadschap van Rijnland (HHR) vroeg Iv om samen in de verkenningsfase een voorkeursalternatief voor de doorstroomopening te bepalen uit verschillende varianten. Vervolgens werkte Iv dit alternatief in de planuitwerkingsfase uit tot een voorlopig ontwerp, met een detailniveau dat geschikt was voor het aanvragen van een omgevingsvergunning.
Voor Gemeente Haarlemmermeer heeft het sluizencomplex een historische functie en toeristische waarde. Het complex is een gemeentelijk monument en bevat met een oude spoorbrug ook een Rijksmonument. Het ontwerp en de werkzaamheden moesten op een klein oppervlak uitgevoerd worden, met weinig beschikbare gegevens over de historische constructie. Dit maakte het omgaan met de sterkte en het gedrag van het complex uitdagend.
Om de doorstroomcapaciteit van de sluis te verbeteren zonder afbreuk te doen aan het monumentale karakter, werd een nieuwe doorstroomopening gecreƫerd in het oostelijke sluiseiland. De damwanden werden versterkt met een onderwaterbetonvloer als stempel, terwijl de sluis- en vleugelmuren en de zandstenen dekzerken zoveel mogelijk werden hersteld. De samenwerking met TAK architecten en de erfgoedcommissie was hierbij essentieel voor het behalen van goedkeuringen en het succesvol behouden van de historische waarde.
Door het verbeteren van de doorstroomcapaciteit van het voormalig sluizencomplex Halfweg wordt een knelpunt in de waterhuishouding in de Haarlemmermeerpolder opgelost. Met het vergroten van de doorstroomcapaciteit kan het achterliggende gemaal Halfweg goed functioneren en wordt wateroverlast of erger voorkomen. Daarnaast wordt het monumentale complex behouden en de monumentale uitstraling zelfs versterkt.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.