Renovatie monumentale Berlagebrug in Amsterdam

Berlagebrug in Amsterdam

Het project

De Berlagebrug is een van de monumentale bruggen over de Amsterdamse rivier de Amstel. I Ontworpen in de kenmerkende stijl van Berlage, met veel metselwerk en natuursteen. De brug heeft vijf doorvaartopeningen, waarvan de middelste een basculebrug is. Gebouwd in 1935, zijn zowel de aandrijving als het beweegbare deel van de brug aan vervanging toe. Het houten rijdek werd in 1974 vervangen door een stalen dekplaat, maar nu functioneert het beweegbare deel niet meer naar behoren. De tram moet met gereduceerde snelheid passeren vanwege slecht aansluitende rails en voegovergangen, en in de zomermaanden klemt het brugval.

Gemeente Amsterdam heeft Iv gevraagd ondersteuning te bieden bij de voorbereiding van dit renovatieproject als specialist op het gebied van complexe stalen en beweegbare bruggen. Iv heeft een haalbaarheidsstudie uitgevoerd om de meest geschikte brugaandrijving en het optimale ontwerp van het stalen brugval en de ballastkisten te bepalen. Hierbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met het behouden van de bestaande monumentale betonconstructies, die nog in goede staat verkeren.

De uitdaging

De renovatie van de Berlagebrug brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Het behouden van de monumentale betonconstructies terwijl een zwaarder brugval en nieuwe aandrijving worden geïnstalleerd, vereist nauwkeurige planning en engineering. Een speciaal stalen frame werd ontworpen om de krachtsinleiding vanuit de draaipunten van het brugval en de aandrijving goed in het beton te verdelen. Daarnaast moest rekening gehouden worden met de processen rondom de brug, zoals tramverkeer en verkeersregelinstallaties.

De impact

De renovatie van de Berlagebrug zal de betrouwbaarheid en veiligheid van de brug aanzienlijk verbeteren. Het vervangen van de aandrijving en het beweegbare deel zorgt ervoor dat de tram weer veilig en op volle snelheid kan passeren. De nieuwe elektro-hydraulische aandrijving en het aangepaste brugval verbeteren de werking van de brug, waardoor problemen zoals klemmen in de zomermaanden worden voorkomen. Bovendien draagt de renovatie bij aan het behoud van het monumentale karakter van de brug, terwijl de functionele levensduur wordt verlengd. Zo ontstaat een toekomstbestendige brug die de verkeersdoorstroming in de stad verbetert en het erfgoed behoudt.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?

Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.

Stuur Wouter een bericht
Wouter van der Wiel is directeur Infra bij Iv