Oostertoegang Amsterdam: Vervanging van historische spoorbruggen

Bronvermelding: studioSK/Movares

Het project

In opdracht van ProRail worden aan de oostzijde van Amsterdam Centraal Station vier stalen en één betonnen spoorbruggen vervangen. Iv is door Dura Vermeer ingeschakeld voor het integrale ontwerp van deze vijf bruggen. Vier van de vijf bruggen, die meer dan honderd jaar oud zijn, krijgen volledig nieuwe pijlers, landhoofden en funderingen. Voor de vijfde brug wordt het bestaande landhoofd behouden. Elke brug bestaat uit drie delen op betonnen pijlers en landhoofden.

De uitdaging

Het renovatieproject van de historische bruggen stuitte op diverse uitdagingen, vooral door het gebruik van bestaand stampbeton. Dit oude beton bracht onzekerheden met zich mee in samenhang en stijfheid. Een bijzondere uitdaging betrof brug 5, waarbij de bestaande landhoofden en funderingen, oorspronkelijk ontworpen volgens normen uit de jaren 90, opnieuw moesten worden beoordeeld om te voldoen aan de huidige Eurocodes. Daarnaast waren er technische uitdagingen bij het verbinden van de stalen bruggen, zoals het beheersen van vervormingen en doorbuigingen tussen verschillende componenten.

De impact

Een belangrijk onderdeel van de renovatie was de langskrachtenanalyse. Deze analyse toonde niet alleen de veiligheid aan, maar ook als ontwerptool heeft gediend om de steunpunten te optimaliseren. Door deze aanpak kon het aantal benodigde palen worden gereduceerd, wat kosten bespaart en de impact ten aanzien van duurzaamheid vergroot. De verbouwing van het station en aanpassing van de infrastructuur is nodig om in 2030 meer treinen te kunnen laten rijden en de reizigersgroei op te kunnen vangen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?

Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.

Stuur Wouter een bericht
Wouter van der Wiel