De spoorhefbrug over de Oude Maas bij Dordrecht is een belangrijk knooppunt voor zowel het treinverkeer als de scheepvaart. Momenteel ondergaat de brug renovatiewerkzaamheden, waarbij de lagers van de omloopwielen worden vervangen.
In de voorbereidingsfase heeft Iv het contract opgesteld, waarbij de technische eisen en uitvoeringsvoorwaarden zijn vastgelegd. Nu de werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer Hollandia, zorgt Iv ervoor dat het werk voldoet aan de contractuele afspraken en kwaliteitsnormen. Dit houdt in dat we toezicht houden op de uitvoering, technische toetsing, bewaken voortgang, veiligheid en adviseren over praktische oplossingen. Zo wordt gegarandeerd dat de renovatie volgens plan verloopt en de brug weer jarenlang betrouwbaar blijft functioneren.
De brug is een complex mechanisch systeem waarbij het val van de spoorbrug met kabels wordt opgetild en neergelaten. Eerst wordt de contragewicht opgetild, waarna de kabels van de wielen kunnen worden verwijderd. Aansluitend worden de wielen gedemonteerd. Het vervangen van de lagers en assen is een precisiewerk: eerst worden de oude lagers en assen verwijderd, vervolgens worden de gaten in de assen vergroot middels kotteren en honen. Aansluitend worden na het verwarmen van de wielen de nieuwe lagers en assen geplaatst. Deze werkzaamheden vinden plaats tijdens een vijf weken durende vaarwegstremming, waarbij de brug niet kan worden bediend. Er is tijdens de werkzaamheden geen hinder voor het treinverkeer.
Deze werkzaamheden dragen bij aan de betrouwbaarheid en levensduur van de spoorbrug, wat een cruciale schakel is in het Nederlandse spoornetwerk.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.