De bouw van de nieuwe Vleutensespoorbrug is een cruciaal onderdeel van de spoorverdubbeling van twee naar vier sporen over een lengte van ongeveer 4 km op het tracédeel Utrecht-Amsterdam Rijnkanaal (UtARK). Deze uitbreiding is noodzakelijk om de capaciteit en efficiëntie van het spoorverkeer tussen Utrecht en Amsterdam te verbeteren. Opdrachtgever ProRail heeft combinatie BAM, HSM, en Utark de opdracht gegeven voor de uitvoering. Iv werd door deze combinatie ingeschakeld voor het ontwerp van de volledige spoorbrug, inclusief het betondek. Op basis van een vormgevingsontwerp en contracteisen is tijdens de tenderfase in een kort tijdsbestek een globaal ontwerp opgesteld. Na gunning heeft Iv in een periode van acht maanden de spoorbrug uitgewerkt tot een gedetailleerd ontwerp met een staalgewicht van circa 3350 ton.
De nieuwe spoorbrug moest qua overspanning en systeemlijn van de bogen gelijk zijn aan de naastgelegen Hogeweidebrug, de opvallende gele brug voor wegverkeer. Dit betekende een vrije overspanning van 168 meter met voldoende doorvaarhoogte voor scheepvaartverkeer. De hoofddraagconstructie is een boogbrug met het brugdek als trekband, voorzien van verticale hangers. Vermoeiing en stijfheid waren maatgevende criteria, daarom is de volledige staalconstructie uitgevoerd in S355. Het brugdek van de Vleutensespoorbrug is uitgevoerd met een 370 mm betondek in combinatie met een ballastbed voor minimale geluidproductie. De complexe technische eisen, waaronder de dynamische en statische belasting, vormden een aanzienlijke uitdaging. Bovendien moest rekening gehouden worden met de bouwmethode en de nauwkeurigheid van het spooralignement.
De nieuwe Vleutensespoorbrug verbetert de capaciteit en efficiëntie van het spoorverkeer tussen Utrecht en Amsterdam. De brug heeft passeerpaden aan beide zijden, met het noordelijke pad nagenoeg tegen de bestaande spoorbrug. Door de robuuste constructie en de toepassing van een betondek in combinatie met een ballastbed, wordt de geluidproductie geminimaliseerd. Dit zorgt voor een stillere en comfortabelere reiservaring. De constructiebreedte van 1,1 meter voor zowel de boog- als de hoofdliggerdoorsnede zorgt voor een slanke en efficiënte structuur. Dankzij de zorgvuldige planning en uitvoering draagt deze brug aanzienlijk bij aan de verbetering van de spoorinfrastructuur in de regio.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.