De Korenbloemstraat is een drukke en levendige straat in Tilburg. Tot kort kampte de straat met achterstallig onderhoud en een hoge parkeerdruk en de verkeersveiligheid voor met name fietsers kon beter. Bovendien zorgde de vrij stenige inrichting voor hittestress en wateroverlast bij hevige regen. Genoeg uitdagingen bij de nieuwe inrichting dus. Iv maakte in opdracht van de gemeente Tilburg het integrale ontwerp voor de herinrichting. De belangrijkste projectdoelstellingen hierbij waren het realiseren van een duidelijke fietsstructuur, een klimaatbestendige inrichting en het verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte.
Om de parkeerdruk weg te nemen zijn een parkeeronderzoek uitgevoerd en een nieuwe parkeerbalans opgesteld. Voor het behoud van bestaande bomen zijn boomeffectanalyses uitgevoerd en maatregelen uitgewerkt voor groeiplaatsverbetering. Vervolgens is een en ander technisch uitgewerkt naar een uitvoeringsontwerp, verlichtingsplan, kabels- en leidingenplan, faseringsplan en RAW-bestek. De inbreng van bewoners was van groot belang in dit project. Iv heeft de bewoners dan ook nauw betrokken bij het ontwerpproces, onder andere door intensieve afstemming met de klankbordgroep, burgerparticipatie en informatieverstrekking via Digiloog en het opstellen van 3D-visualisaties.
De herinrichting kende aanzienlijke uitdagingen met name vanwege vele functies die zowel boven- als ondergronds een plek moesten krijgen binnen relatief beperkte ruimte. Zo vormde het zoeken naar zowel voldoende parkeerplekken als de aanleg van extra groen een behoorlijk puzzel. Ondergronds lag de uitdaging in het vinden van voldoende ruimte voor alle kabels en leidingen, nieuwe riolering, extra hemelwaterberging onder de parkeervakken en groeiplaatsverbetering. Voor de realisatie heeft Iv goed moeten nadenken over de volgorde en fasering van alle werkzaamheden, ook omdat alle woningen, winkels, kantoren en het café altijd bereikbaar moesten blijven. Uiteindelijk is dit goed gelukt, en de civiele aannemer heeft het werk naar volle tevredenheid en binnen de beoogde uitvoeringstermijn kunnen uitvoeren.
De uitgewerkte maatregelen omvatten een nieuw en herkenbaar wegprofiel inclusief fietssuggestiestroken, bredere en toegankelijke voetpaden en duidelijke parkeervoorzieningen. Om wateroverlast te verminderen, zijn een blauwe ader voor hemelwaterafvoer, infiltratiekratten en wadi’s aangelegd. Om hittestress tegen te gaan worden meer en grotere groenvakken gerealiseerd, extra bomen geplant en geveltuintjes aangelegd. Voor het bevorderen van biodiversiteit is een grotere variatie aan vaste planten en kruiden- en bloemenrijke mengsels toegepast. Het behoud van de bestaande (vaak monumentale) én nieuwe bomen wordt ondersteund door een uitgebreid pakket aan ondergrondse groeiplaatsverbeteringen, bestaande uit een combinatie van boomgranulaat en bomenzand, afgestemd op de huidige kwalitatieve toestand, boomcategorie en de beoogde levensduur.
De herinrichting heeft grote voordelen opgeleverd voor zowel de lokale gemeenschap, de weggebruikers als de fysieke leefomgeving. De verkeersveiligheid is verbeterd en er is duidelijkheid over waar wel en niet geparkeerd kan worden terwijl klimaatbestendige maatregelen zoals nieuwe riolering en groenvoorzieningen helpen bij het verminderen van hittestress en wateroverlast. Door het behoud van bestaande bomen en de toevoeging van nieuwe beplanting draagt het project bij aan een duurzame en biodiverse leefomgeving.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.