De brug in de Neckerstraat over de A7 te Purmerend is een betonnen brug die de dekken ondersteunt via tussensteunpunten met nok-constructies. Deze tussensteunpunten worden tafelconstructies genoemd. Omdat Rijkswaterstaat (RWS) twijfels had over de constructieve veiligheid van deze tafelconstructies, kreeg Iv de opdracht voor het uitvoeren van herberekeningen en een analyse te geven over de staat van de brug en de benodigde versterkingsmaatregelen. Iv voerde een uitgebreide herberekening uit en concludeerde dat de ophangwapening en trekbanden in de tafels niet aan de huidige veiligheidseisen voldeden. Op basis hiervan vroeg RWS Iv om het ontwerp te maken voor versterking van de Neckerstraat brug om deze weer veilig en geschikt te maken voor al het (zware) verkeer. Het was een spoedproject: de versterking van de brug moest in hoog tempo worden uitgevoerd.
De tussensteunpunten bestaan uit brede tafels met een nok-constructie. Deze nok-constructies zijn in het verleden niet altijd goed gewapend, zo ook bij de brug over de Neckerstraat. Iv heeft daarom een herberekening uitgevoerd op grof en verfijnd niveau. De conclusie van deze berekening was dat de nokken zelf nog voldeden, maar de ophangwapening en de trekbanden in de tafels moesten worden versterkt. Dit vereiste een complexe technische oplossing waarbij de verkeersdoorstroming tijdens de werkzaamheden behouden moest blijven. Iv heeft in nauwe samenwerking met RWS een ontwerp van de versterking van de brug gemaakt, waarbij er wekelijks afstemming was over techniek en reikwijdte van de technische oplossing.
Met een slim ontwerp voor versterking is voorkomen dat de brug in zijn geheel moest worden vervangen. Iv ontwierp een versterking van de brug waar de ophangwapening van de nok is versterkt met verankering dwars door de tafel. Ook is de tafel overlaagd, waarbij extra langswapening is aangebracht. In totaal zijn circa 50.000 gaten geboord om de extra wapening en ankers aan te brengen. Een complexe uitdaging, want het was van cruciaal belang dat de bestaande wapening van de pijlertafel niet werd geraakt. Door de gekozen methode van versterking kon het verkeer tijdens de uitvoeringswerkzaamheden gewoon blijven doorrijden. Weliswaar op versmalde rijstroken, maar het aantal rijstroken bleef gelijk wat de hinder tot een minimum beperkte. Een ander voordeel was dat de werkzaamheden relatief eenvoudig waren. De in te zetten methodes en materialen waren beproefd en ruim beschikbaar. Bouwcombinatie Savera heeft de werkzaamheden in 2024 succesvol afgerond.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.