Ledverlichting op Maasvlakte

Het project

Havenbedrijf Rotterdam is bezig met een grootschalige moderniseringsopgave. In 2025 moet alle verlichting op openbare wegen en steigers in de haven zijn vervangen door ledver­lichting. Het Rotterdamse havengebied kent in totaal circa 5200 lichtmasten. Met de komst van het nieuwe kabelnet blijven er naar waarschijnlijkheid zo’n 3200 over. In dit project zijn zowel Hoeflake Infratechniek als de BAM verantwoordelijk voor de realisatie van een deel van de led-projecten. Iv is verantwoordelijk voor het maken van de verlichtings- en kabelberekeningen, de definitieve ontwerpen en de uitvoeringsontwerpen van de nieuwe ledverlichting. Na de oplevering verzorgt Iv ook de as-built-tekeningen. 

De uitdaging

Het vervangen van de bestaande verlichting door ledverlichting in dit grote gebied is een complexe opgave. Al in 2010 is gestart met een onderzoek naar de toepasbaarheid van ledverlichting langs de wegen in de haven. Wat dit complex maakt, is dat het Havenbedrijf tegelijkertijd een eigen kabelnet voor de ledverlichting uitrolt. Dit moet worden gerealiseerd in een complexe omgeving, gekenmerkt door een overvloed aan bestaande kabels, leidingen en waterkeringen. Voordat de nieuwe kabels de grond in kunnen, moet er van alles worden onderzocht. De coördinatie en toetsing van de ontwerp- en engineeringswerkzaamheden is daarom een uitdaging.

De impact

De nieuwe ledverlichting is duurzamer en energiezuiniger dan de oude verlichting en het kan op afstand bediend worden. Op tijdstippen waarop weinig verkeer op de weg is, kan het licht op afstand worden gedimd. Hiermee kan het havenbedrijf jaarlijks zo’n 30 tot 60 procent aan stroom besparen. 

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?

Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.

Stuur Wouter een bericht
Wouter van der Wiel is directeur Infra bij Iv