Een sluis zo groot als die in het Panamakanaal, maar dan dichterbij. Dat is de Nieuwe Sluis Terneuzen. Met de komst van de Nieuwe Sluis kunnen grotere zeeschepen tot aan de haven van Gent varen door het Kanaal Gent-Terneuzen. En dat is van groot economisch belang. Daarnaast neemt ook de capaciteit van de sluizen toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt. Iv ontwierp de vier sluisdeuren, twee basculebruggen, en de bewegingswerken voor zowel de deuren als de bruggen.
Het ontwerp van de Nieuwe Sluis Terneuzen stelde Iv voor verschillende technische uitdagingen. Een van de belangrijkste was het ontwerpen van sluisdeuren die bestand zijn tegen de intense golfslag vanaf de Westerschelde. De deuren moesten zodanig sterk zijn dat ze de impact van golfslag en voorbijvarende zeeschepen kunnen weerstaan zonder schade of vermoeiing. Daarnaast behoren de basculebruggen, met hun enorme overspanning, tot de grootste van Nederland. De bruggen zijn zo ontworpen dat ze bij een ‘perfect storm’ opengezet en vergrendeld kunnen worden om schade door vloedgolven te voorkomen. Iv moest ervoor zorgen dat de bruggen en deuren niet alleen robuust en betrouwbaar zijn, maar ook toekomstbestendig, met oog voor klimaatadaptatie.
Het eerste schip zal naar verwachting in oktober 2024 door de Nieuwe Sluis Terneuzen varen. Dankzij het ontwerp van Iv zijn de sluisdeuren en basculebruggen voorbereid op de zware omstandigheden die ze zullen moeten doorstaan. Door het gebruik van BIM (Building Integrated Model) in de ontwerpfase, heeft Iv ervoor gezorgd dat alle onderdelen naadloos op elkaar aansluiten en dat het onderhoud en beheer van de sluis eenvoudiger wordt. Dit grensoverstijgende project is een bewijs van de succesvolle samenwerking tussen Nederlandse en Vlaamse kennis en expertise en zal een cruciale rol spelen in de maritieme infrastructuur van de regio.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.