Het vernieuwde Panamakanaal vereiste zestien enorm grote sluisdeuren die aan uiterst strenge eisen moesten voldoen. De sluizen zijn zo ontworpen dat er water wordt opgevangen wanneer het water in de sluis omlaaggaat en het weer teruggeeft wanneer het waterpeil in de sluis verhoogd moet worden.
De eisen waaraan het ontwerp van de sluisdeuren voor het vernieuwde Panamakanaal moesten voldoen, waren extreem streng: de deuren moeten bestand zijn tegen enorme waterdruk, botsingen en aardbevingen. Daarnaast moeten ze binnen vijf minuten open of dicht kunnen, mogen ze zeer beperkt water doorlaten en moeten ze 99,6% van de tijd beschikbaar zijn. De omvang van de deuren en de complexiteit van de eisen maakten traditionele ontwerpmethoden ontoereikend.
Iv was verantwoordelijk voor het volledige ontwerp van de sluisdeuren, inclusief het aandrijfmechanisme en de besturing. Ook voerden we een integrale RAMS-analyse uit (Reliability, Availability, Maintainability, Safety) om ervoor te zorgen dat de deuren aan de strenge prestatie-eisen zouden voldoen. Deze uitgebreide analyse richtte zich op de betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid van het systeem. Iv was ook betrokken bij de bouwbegeleiding van de sluisdeuren, om ervoor te zorgen dat het ontwerp correct en nauwkeurig werd uitgevoerd.
De complexe technische uitdagingen werden aangepakt, wat resulteerde in de ontwikkeling van deuren die bestand zijn tegen de zware omstandigheden en strenge eisen van het kanaal. Deze prestatie heeft een positieve impact gehad op de effectiviteit en efficiƫntie van het Panamakanaal, waardoor de capaciteit en mogelijkheden voor scheepvaartverkeer aanzienlijk zijn vergroot.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.