In samenwerking met ZJA Zwarts & Jansma Architects en TU Delft werkte Iv aan het ontwerp van een innovatieve drijvende brug over de Sognefjord in Noorwegen. Dit fjord behoort tot de breedste en diepste ter wereld en is daardoor lastig over te steken. Met de drijvende brug zou de bestaande veerverbinding worden vervangen, wat de reistijd aanzienlijk zou verkorten. De geplande brug, met een totale lengte van 4,5 kilometer en twintig overspanningen variërend van 200 tot 465 meter, zou 80 meter boven het water uitsteken om scheepvaart doorvaart te bieden. Het project was een ambitieuze poging om een technische oplossing te vinden voor de unieke uitdagingen van deze extreme omgeving.
Iv werd in dit project geconfronteerd met unieke technische uitdagingen. Ten eerste vereiste de combinatie van diepe wateren, sterke wind en complexe stromingen een stabiele en duurzame brugconstructie. Om stabiliteit te garanderen, ontwikkelde we een systeem van pontons met onderwater verankering. Dit ontwerp vergde een nauwkeurig afgestelde vakwerkbrugstructuur, die voldoende flexibiliteit moest bieden om de krachten door het drijfvermogen op te vangen zonder de structurele integriteit aan te tasten. Daarnaast werd de torsiestijfheid langs de brugliggers aangepast om vervormingen door verschillende belastingfactoren te beheersen.
Hoewel de drijvende brug over de Sognefjord uiteindelijk niet is gerealiseerd, heeft het ontwerp waardevolle inzichten opgeleverd voor de ontwikkeling van drijvende infrastructuur. Uit de studie blijkt dat een dergelijk ontwerp technisch haalbaar is en mogelijk ook toepasbaar op andere locaties. Iv levert maakbare oplossingen voor vraagstukken van iedere omvang en complexiteit.
Jaco, directeur Consult, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3100 of stuur een bericht.