Nederland kent veel overwegen: een kruising van een gewone weg met een spoorweg. Een groot aantal daarvan is gevoelig voor diepladers; door de lage bodem is er een verhoogd risico dat de diepladers vastlopen bij een overweg. Dit leidt tot vertragingen en onveilige situaties.
Met name bij overwegen die verhoogd liggen ten opzichte van het wegdek, kunnen vertraging en onveilige situaties ontstaan rondom het spoor. Iv is door ProRail gevraagd om voor een diepladergevoelige overweg in Lisse een conceptontwerp te maken om die gevoeligheid weg te nemen. Op deze overweg passeert veel landbouwverkeer. Voordat het ontwerpproces start, is het van belang de huidige situatie in Lisse nauwkeurig in kaart te brengen. Door middel van de door Iv ontwikkelde 3D-laserscanning wordt de overweg – zowel de ligging van de weg als van het spoor – ingemeten. Deze scanning gebeurt aan de hand van een laserscanner, in combinatie met tachymetrie en GNSS. De miljoenen punten worden hierdoor contactloos, snel en nauwkeurig ingemeten. Op basis van geavanceerde vervolgberekeningen om de zogenaamde gevarenklasse k te bepalen, wordt een conceptontwerp gemaakt die de diepladergevoeligheid tot onder die klasse wegneemt.
Door contactloos 3D-metingen te verrichten, veroorzaakt deze meetmethode geen hinder voor verkeer. Tijdelijke afsluitingen om de veiligheid tijdens de metingen te waarborgen zijn hierdoor niet nodig. Iv brengt de situatie bij de overweg in Lisse in kaart om tot een gewogen advies te komen. Hierbij wordt rekening gehouden met de criteria impact wegverkeer, spoorverkeer, kosten en de impact voor de omgeving. Dit advies leidt tot een veiligere situatie voor het verkeer en de directe omgeving en een betere bereikbaarheid.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.