Slimme spoorinrichting voor meer capaciteit op Den Haag HS

spoorinrichting

Het project

Hoe creëer je meer opstelcapaciteit op een druk spoorknooppunt zonder de huidige functionaliteit en veiligheid in het geding te brengen? Voor station Den Haag HS gingen we die uitdaging aan. Iv ontwierp een slimme herinrichting van spoor 307, met behoud van de bestaande opstellocaties op sporen 308 en 309. Daarnaast realiseerden we een veilige, logische looproute voor machinisten én een nieuwe, beveiligde toegang vanaf de openbare weg. Verlichting met energievoorziening was een belangrijk aspect binnen de werkzaamheden.

De uitdaging

De grootste uitdaging lag in het verbeteren van de bereikbaarheid en veiligheid, zonder de operationele inzetbaarheid van de overige sporen te beperken. Zo mocht het doorgaande hoofdspoor niet langer onbeveiligd gekruist worden. Een conventionele beveiligingsoplossing (zoals WIDO) bleek fysiek niet inpasbaar. Daarnaast moest een ontsluitingsroute via de openbare weg worden ontworpen die voldeed aan alle eisen op het gebied van veiligheid, toegankelijkheid en inrichting.

De impact

Iv ontwierp twee nieuwe overpaden ter vervanging van het bestaande overpad. Deze slimme verlegging voorkomt blokkades door opgesteld materieel, vergroot de opstellengte op spoor 308 en verhoogt de veiligheid doordat het hoofdspoor niet meer gekruist hoeft te worden. Door tevens een nieuw pad langs spoor 310 aan te leggen, ontstond een directe verbinding met de openbare weg via een nieuwe trap en poort. Dit maakt een veilige toegang mogelijk via de toekomstige fietsenstalling op het voormalige postperron. Het resultaat: een toekomstbestendige opstelvoorziening met maximale benutting van de ruimte én een veilige werkomgeving voor machinisten.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?

Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.

Stuur Wouter een bericht
Wouter van der Wiel is directeur Infra bij Iv