In de historische binnenstad van ’s-Hertogenbosch is de laatste houten kademuur van slechts tien meter lang vervangen. De bestaande wand uit ca. 1975 was dringend aan vervanging toe. Zonder ingrijpen bestond het risico dat de kade zou bezwijken, met grote gevolgen voor de watergang en omliggende gebouwen. Met deze vervanging is niet alleen de waterveiligheid gewaarborgd, maar blijft ook het karakter van de Binnendieze behouden.
Tien meter kade klinkt overzichtelijk, maar bleek in de praktijk een technisch uitdagend project. De locatie – een van de smalste delen van de Dieze – bood nauwelijks werkruimte. Er was een tijdelijke steiger nodig en het materiaaltransport moest grotendeels via het water plaatsvinden. Bovendien speelden er onderwaterwerkzaamheden, waarvoor duikers zijn ingezet voor inspectie en metingen. Extra complexiteit bracht de monumentale notenboom direct naast de kade: deze mocht niet verwijderd worden, wat veel vroeg van het ontwerpteam.
Er is gekozen voor een slimme oplossing waarbij een gewapende betonnen wand vóór de bestaande damwand is geplaatst, verankerd met groutankers. De kade is vervolgens afgewerkt met metselwerk, zodat het aansluit bij het historische straatbeeld. Dankzij zorgvuldige engineering en een pragmatische aanpak is een veilige, toekomstbestendige én esthetisch passende oplossing gerealiseerd. En dat met minimale impact op de omgeving – inclusief de boom die gewoon kon blijven staan.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.