In opdracht van het South Korean Railroad Research Institute (KRRI) hebben architectenbureau ZJA, SIDstudio en Iv een ontwerpstudie afgerond voor een innovatief Elevated Light Rail Track (ELRT) systeem voor hoogstedelijke gebieden in Zuid-Korea. Dit lightrailsysteem biedt een duurzame oplossing voor de toenemende verkeersdrukte. Het doel was een technisch en esthetisch hoogwaardig vervoerssysteem te creëren dat toepasbaar is in alle Zuid-Koreaanse metropolen. Iv speelt met specifieke kennis van stalen spoorbruggen een ondersteunende rol voor de architect én de constructeur SIDstudio.
Het ontwerp en de constructie van het ELRT-systeem brachten verschillende uitdagingen met zich mee. Een ondergrondse spoorverbinding was te kostbaar, dus werd gekozen voor een verhoogd dubbelspoor. Om de leefkwaliteit van de omgeving te waarborgen, werd het spoor 15 meter boven het maaiveld geplaatst met steunpunten die 200 meter uit elkaar staan. Om een overspanning van 200 meter te realiseren zonder dat de constructie doorbuigt onder het eigen gewicht, werd gekozen voor een hybride constructie. Dit omvatte een complexe samenstelling van kruislings geplaatste stalen spanten, een netwerk van uithouders en voorgespannen kabels, die samen de stijfheid en stabiliteit waarborgden terwijl de constructie licht en transparant bleef.
Daarnaast vormde de winddruk een bijzondere uitdaging in dit project. In navolging van het windtunnelonderzoek, hebben we een Computational Fluid Dynamics (CFD)-analyse uitgevoerd om de impact van dichte bebouwing op de winddruk op de brug te kunnen bepalen. Dit heeft bijgedragen aan het ontwerp en de constructie van een stabiele en veilige brug voor het lightrailsysteem. Deze technische complexiteit, in combinatie met de noodzaak om de constructie snel en efficiënt te bouwen zonder dat omgeving hinder ondervindt in leefbaarheid of esthetiek, maakte het ontwerp bijzonder uitdagend.
De afgeronde ontwerpstudie van het ELRT-systeem heeft een grote potentie voor de stedelijke omgeving en het openbaar vervoer in Zuid-Korea. Het verhoogde spoor biedt een duurzame oplossing voor de toekomstige mobiliteitsbehoeften van grootstedelijke gebieden. De slanke en licht ogende constructie zorgt ervoor dat de omgeving visueel aantrekkelijk blijft en ruimte biedt voor groen en voetgangers. Het systeem kan verkeersdruk verminderen, de luchtkwaliteit verbeteren en een schoon en veilig vervoersmiddel bieden voor de toekomst.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.