Omgevingsmapping Groene Boog A16

3D scan

Het project

De Groene Boog, een aannemerscombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI, neemt het voortouw in een ambitieus project. In opdracht van Rijkswaterstaat wordt een nieuwe snelweg gerealiseerd die de A13 bij Rotterdam The Hague Airport verbindt met de A16/A20 bij het Terbregseplein. In dit project heeft Iv een waardevolle bijdrage geleverd met de zelfontwikkelde 3D-scanauto. Deze auto is uitgerust met geavanceerd equipment waarmee de directe omgeving uiterst nauwkeurig, veilig én zonder verkeersmaatregelen in beeld kan worden gebracht. Zo heeft de 3D-scanauto bijgedragen aan een nauwkeurige mapping en analyse van de omgeving van de nieuw te bouwen snelweg, wat essentieel is geweest voor het ontwerp en de planning van de A16 Rotterdam.

De uitdaging

Om een nieuwe (snel)weg optimaal te kunnen inpassen in de bestaande omgeving is het cruciaal om te weten hoe de omgeving er precies uitziet en waar zich wat bevindt. Zo kunnen clashes met de bestaande omgeving worden voorkomen. Het in kaart brengen van de omgeving kan een enorm grote en tijdrovende klus zijn en vaak zijn voor het inmeten van de omgeving wegafzettingen nodig. Dit is niet alleen hinderlijk voor het wegverkeer, maar de kosten kunnen in extreme gevallen ook oplopen tot wel meer dan €10.000 per dag. Met de 3D-scanauto kan dit voorkomen worden. Iv heeft in een paar dagen tijd heel veel data ingewonnen én verwerkt tot een opgeschoonde puntenwolk en 360-gradenfoto’s. De aannemer kan hier gemakkelijk alle informatie uit halen die nodig is om het ontwerp optimaal af te stemmen op de omgeving.

De impact

Het inscannen van de omgeving met de 3D-scanauto resulteert in een tijds- en kostenbesparing. Het gebeurt vaak dat opdrachtgevers na het inmeten van de omgeving ook nog andere vragen hebben. Zo ook bij het in kaart brengen van de omgeving waar de nieuwe A16 wordt gerealiseerd. De vraag was aanvankelijk om alle wegen en viaducten in het gebied in kaart te brengen, maar omdat de scanauto ook de omgeving daaromheen tot op 5 millimeter nauwkeurig meet, kan nog veel meer informatie uit de metingen worden gehaald. Alle benodigde informatie staat in de puntenwolk of de 360-gradenfoto’s. In die foto’s is zelfs te berekenen hoe groot objecten of oppervlaktes zijn, zonder dat hier aparte software voor nodig is. Door slimme automatisering van dataverwerking beschikken aannemers sneller over alle informatie die ze nodig hebben. Zo kon aannemerscombinatie De Groene Boog dankzij de scanauto eerder dan beoogd starten met het wegontwerp van de nieuwe A16 Rotterdam.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?

Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.

Stuur Wouter een bericht
Wouter van der Wiel is directeur Infra bij Iv