Met meer dan vijftig treinen per uur en 100.000 reizigers per dag is de Schipholtunnel één van de drukste sporen van Nederland. Om die belangrijke functie te blijven behouden, is groot onderhoud nodig. De Schipholtunnel heeft namelijk de pensioenleeftijd bereikt. Iv verzorgt hiervoor de uitvoeringsbegeleiding binnen het bouwteam voor ProRail.
Tijdens de werkzaamheden aan het vijf kilometer lange spoor, biedt Iv naast uitvoeringsbegeleiding ook technisch inhoudelijke ondersteuning. Vanaf het toetsen van ontwerpen tot en met de uitvoering en oplevering. Daarbij ligt een bijzondere focus op de vervanging van verouderde spoorconstructies, waarbij innovatieve oplossingen worden toegepast. Denk aan een nieuw ontwikkelde plaatconstructie, waarmee wordt voldaan aan nieuwe Europese normen voor instaphoogtes. Verder ziet Iv toe op de bouwcoördinatie, veiligheid en technische inspecties.
Door aanpassingen aan de spoorconstructie en aanpassingen binnen de Schipholtunnel, kan dit traject weer zo’n veertig jaar mee. Ook de betrouwbaarheid van het traject en de bereikbaarheid van Nederlands belangrijkste luchthaven zijn hiermee gewaarborgd. De vernieuwde spoortunnel voldoet aan de huidige veiligheidsnormen en draagt ook bij aan een efficiëntere en duurzame infrastructuur.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.