Ter hoogte van Delft-Schiedam is de A4 doorgetrokken om de A13 te ontlasten en de mobiliteit in de omgeving te verbeteren. In opdracht van de aannemerscombinatie A4all heeft Iv meegewerkt aan het ontwerp en het integrale RAMS-management verzorgd. Deze RAMS-werkzaamheden hadden betrekking op de civiele delen, weginfrastructuur en tunneltechnische installaties. De werkzaamheden bestonden onder meer uit het verifiëren van het volledige ontwerp ten aanzien van de (strenge) betrouwbaarheids- en beschikbaarheidseisen, het (in nauwe samenwerking met het bouw- en onderhoudsteam) optimaliseren van de onderhoudbaarheid en het onderhoud, het borgen van de veiligheid via het verifiëren van de eerder opgestelde QRA (kwantitatieve risicoanalyse) en het uitvoeren van aanvullende veiligheidsanalyses (HAZOP’s).
Een belangrijk onderdeel van de RAMS-management ondersteuning was het afstemmen van de RAMS-analyses en hieraan gerelateerde ontwerp- en onderhoudskeuzes met zowel het eigen projectteam, projectmanagement, het Rijkswaterstaat projectteam, de Landelijke Tunnelregisseur (LTR) als de Veiligheidsbeambte met het oog op de openstellingsvergunning. Hiertoe zijn in eerste instantie de RAMS-eisen en faaldefinities verder afgeleid en verdeeld over de civiele delen en de Logische FunctieVervullers (LFV’s). Samen met de ontwerpers zijn FMECA’s (Failure Mode, Effects and Criticality Analysis) uitgevoerd voor alle LFV’s en zijn foutenbomen opgesteld voor de onderdelen die bijdragen aan de beschikbaarheid van de infrastructuur.
Op basis van leveranciersinformatie en generieke RAM-data, zijn de foutenbomen gekwantificeerd en de betrouwbaarheids- en beschikbaarheidseisen aangetoond. Aanvullend hierop heeft Iv (HAZOP) analyses uitgevoerd voor het kwantificeren van de kansen op menselijk falen, het optreden van externe gebeurtenissen en het falen van de (vele) software aan de hand van TOPAAS-analyses. In het kader van de veiligheid heeft Iv de faalkansen geverifieerd voor de verschillende Veiligheidskritische functies (VKF’s). Ook zijn in overleg met het bouw- en onderhoudsteam optimale inspectie- en testintervallen en de benodigde reservedelen bepaald voor de periode na oplevering. Met deze RAMS-management ondersteuning heeft Iv bijgedragen aan het waarborgen van optimale betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid van de civiele constructies, infrastructuur en installaties.
Wouter, directeur Infra en tevens COO van Iv, gaat hier graag over met je in gesprek! Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een bericht.